Kasih Ibu Dan Ayah

Asslamualaikum

Terasa mengantuk dan sejuk sangat harini.

Ikutkan hati kecik aku ni malas nak hupdate.

Tapi paksa dan gagahkan diri jugak untuk menaip.

Nak dijadikan cerita,

Masa aku tengah breakfast kat pantry office,

Ada la seorang makcik yang berstatus ibu anak 2.

Maybe foreigner.

Dia story kat aku pasal anak2 dia.

Anak ada 2 orang je, Yang sulung umur 25, perempuan. baru habis belajar kat UNIMAS.Belajar 3 tahun kat Sarawak. dah konvo pun. Sekarang kerja kat Ampang Point.

Anak bongsu lelaki, 20 tahun, sekarang kerja kat Kelab Golf, Pavilion.

Makcik ni cerita, dia sedih anak2 dia tak dapat kerja yang elok, so dia rasa sedih sangat, kalau boleh dia taknak anak2 dia susah macam dia.

Makcik ni sayang sangat kat anak2 dia, kalau boleh dia nak anak2 dia berjaya, dia pesan, jangan jadikan keadaan keluarga yang susah sebagai penghalang untuk berjaya.

Pesan dia untuk anak2nya, Semoga senang dan bahagia dunia akhirat, bolehla ibu dan ayah tumpang kesenangan anak2nya.

Tapi dia takde la pulak cakap, kalau anak2 susah, ibu dan ayah turut rasa susah.

Aku rasa jarang la parents nak mengeluh dan merungut.

Segelintir anak2 je tak bersyukur dengan ape yang dia ada.

Aku dengar kan jela makcik tu punya luahan hati.

Aku rasa kesian sangat.

Tapi aku tak mampu nak tolong makcik tu.

Aku harap makcik tu kuat dengan semua dugaan dan cabaran hidup kat dunia and kota metropolitan ni.

Macam2 boleh jadi.

Alhamdullilah,

Pagi2 ni serba sedikit memberi kesedaran untuk aku supaya hidup dalam kesederhanaan.

Aku bersyukur sebab walaupun keadaan keluarga aku, tak la senang mana,

Tapi insyallah, ALLAH TAALA tu maha adil, ,maha mengasihani, maha mengetahui.

Kalau fikir balik,

Betapa besarnya pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu dan ayah.

Bukan la aku nak cakap aku ni anak yang baik,

Kita mana nak tahu kalau2 Ibu dan ayah kita pernah terasa hati dengan kita.

Aku taknak la tengok ibu dan ayah aku sedih.

Aku tak pernah pun nak rasa hidup mewah.

Aku cuba untuk tidak menyusahkan ibu dan ayah aku.

Aku akan cari apa yang aku nak dengan duit hasil titik peluh aku sendiri.

Aku taknak ibu dan ayah aku tahu yang aku hidup susah.

Aku selalu motivate diri sendiri supaya bersyukur dengan ape yang aku ada.

Aku cuma nak keluarga aku BAHAGIA.

Amin Ya Rabbal Alamin.



No comments:

Post a Comment